“Jonge ontwerpers…” is een traditie in de programmering van het Architectuurcentrum Twente. In aansluiting op deze succesvolle reeks is het podium vanavond opengesteld voor ontwerpers die hun sporen inmiddels ruimschoots verdiend hebben.

MacHD:Users:ingejonkman:Desktop:IMG_3565.JPG

Op donderdagavond 18 september, even na acht uur, zijn Brigitte Gootink (grafisch ontwerper bij het eigen bureau PutGootink te Amsterdam), Tom Evers (industrieel ontwerper bij D’Andrea & Evers te Enter) en Erik Wamelink (zelfstandig architect te Lievelde) samen met zo’n 60 bezoekers onze gasten bij Forum aan het Stationsplein te Enschede. De drie ontwerpers hebben gemeen dat ze alle drie naam en faam verworven hebben in de ontwerpende wereld, en dat ze alle drie een band met de regio Twente onderhouden.

Peter van Roosmalen van het architectuurcentrum trapt af. Het AcT hoopt eens per twee jaar met MO een nieuwe traditie in te zetten. Peter schetst het programma van het AcT, geeft aan dat het centrum alleen kan bestaan dankzij de (financiële) steun van subsidiënten, sponsoren en donateurs en beveelt de aanwezigen van harte aan om ondersteuning middels het donateurschap te overwegen. Vervolgens geeft Peter het woord aan de moderator van dienst van vanavond, Dorothee Loorbach. Dorothee schetst het kader voor deze avond. Het Architectuurcentrum Twente heeft Talent(ontwikkeling) als belangrijke pijler in zijn programmering opgenomen. Daarin past de ruimte die jaarlijks aan Jonge Ontwerpers wordt geboden. Vanavond wordt ingezoomd op de kennis, ervaring en motivatie van gevestigde MeesterOntwerpers. Wat zijn hun drijfveren, wat boeit hen, wat zouden zij anders willen? Voor de (vele) studenten in de zaal: het vak leer je door goed te kijken en te luisteren naar senior vaklieden.

Dorothee stelt de drie MeesterOntwerpers voor.

Tom Evers heeft zijn opleiding genoten in Eindhoven. Van kindsaf is Tom creatief en nieuwsgierig, met altijd veel aandacht voor functionaliteiten.

Erik Wamelink is een echte praktijkman. Het vak heeft hij op de ambachtschool (timmeren en metselen) en bij een meubelmaker geleerd. Ondanks een lichte vorm van dyslexie heeft de schriftelijke cursus bouwkundig tekenaar hem verder gebracht. De fascinatie van het maken houdt Erik tot op heden in de greep. De Bastille, een schepping van Piet Blom op het UT-terrein, is voor Erik een meesterwerk (“in een dergelijk gebouw hoor je te verdwalen, en dient toegangscontrole niet mogelijk te zijn”). Leermeester en inspirator is architect Luigi Snozzi (Locarno, Tessin, Zwitserland).

Brigitte Gootink ging naar de academie om schilder te worden. Toen na twee jaar definitief voor een studierichting gekozen moest worden werd het grafische vormgeving. Brigitte wordt o.a. geïnspireerd door het werk van Theo van Doesburg, waarbij het fenomeen “Gesamtkunstwerk” haar aanspreekt. Ordening is belangrijk voor Brigitte. Ontwerpen is voor haar synoniem met onderzoeken. Iedere nieuwe opdracht begint met onderzoek en dat maakt het vak zo leuk. Samen met partner René Put heeft zij een eigen studio.

Tom geeft aan dat hij internet een fantastisch medium als inspiratie- en kennisbron vindt, Brigitte is van mening dat ontwerpers origineel moeten blijven en dat internet ook een “overkill” kan betekenen. Tom: als industrieel ontwerper is toegepaste technologie, die dienstbaar is aan het bedrijfsleven, doel van het ontwerpproces. (Gebroeders Das die met futuristische tekeningen hun tijd vooruit waren en Raymond Loewy, ontwerper van de stoere, “dikke”, Amerikaanse streamline- stoomlocomotieven en van de bekende Greyhoundbussen in de jaren vijftig zijn inspiratoren voor hem).

Erik kiest een andere benadering: “beheers je, doe normaal, stel je niet aan. Maak lekkere gebouwen, wonen moet iets ontspannends zijn, het ontwerpen van een woning ook. Veel problemen zijn op te lossen door rust en reflectie”

Japan komt ter sprake, met een ontwerp(werk)cultuur van 24/7.

Erik geeft aan dat een zeer ongezonde situatie te vinden.

De MeesterOntwerpers zijn het er over eens dat het ontwerpproces (indirect) altijd doorgaat. Dat laat zich niet in een cao-afspraak van 36 uur per week vangen. Door de ervaring leer je wel om je werk te structureren. Werkweken tot zo’n 60 uur zijn geen uitzondering.

Creativiteit en ondernemerschap zijn voor alle drie goed te combineren.

Het uitgevoerde werk is het beste acquisitiemiddel.

Voor Tom spelen afkomst en opvoeding een rol. Van huis uit heeft hij de noodzakelijke talenten meegekregen (vader uitstekende verkoper, moeder zeer creatief).

Creativiteit uit zich overigens op vele verschillende manieren (muziek, dans, etc). Het zit vooral tussen de oren. Indien je gekopieerd wordt zie dat dan als compliment.

Erik vult aan: waak je voor modische “hippe”ontwerpen. Basis van ieder ontwerp is je eigen vakmanschap. Brigitte geeft aan dat structuur voor haar zeer belangrijk is.

Aan de hand van enige voorbeelden van eigen werk worden ieders ontwerpkwaliteiten duidelijk:

Erik toont het ontwerp van een huis in Lelystad, gerealiseerd op een bescheiden kavel, naast een groot, dominant landhuis. Met een breedte van 3,6 m, een diepte van 20 m en een hoogte van 24 m is een bijzonder huis ontstaan, waarin alle functies prima zijn ondergebracht.

Tom heeft recent een product/machine (Dorceva) voor de oogchirurgie vorm gegeven, en is er uitstekend in geslaagd om toepasbaarheid, functionaliteit, technologie en vorm te combineren.

Brigitte maakt deel uit van de hoofdredactie van het blad Idee van de karwei Bouwmarkten.

De website van haar studio Putgootink beperkt zich tot het tonen van geleverd werk.

Op de vraag wat ze anders zouden doen als ze hun carrière over konden doen antwoorden Brigitte en Tom dat hen bij die vraag niet direct iets belangrijks te binnen schiet.

Erik zou niet weer direct met een eigen bureau beginnen, maar eerst de tijd nemen om te reizen. Vestig je niet te snel in je geboortedorp is zijn advies. Verken de wereld en bouw daardoor kennis en status op.

Als tip voor aankomende ontwerpers zijn de drie MeesterOntwerpers unaniem:

“Doe datgene waar je blij van wordt en blijf voortdurend nadenken waar je naar toe wilt.

Fun, fame en finance zijn drie F’s die allemaal belangrijk zijn

Gepassioneerd (eventueel samen met anderen) met je werk bezig zijn maakt een mens gelukkig.

Een fietstocht door de mooie natuur overigens ook”